GASTVRIJE BELGEN IN HET BUITENLAND: MSAMBWENI BEACH HOUSE


‘Geen betere plek om het stof van de savanne af te spoelen dan in de Indische Oceaan’ lacht Frederik Vanderhoeven als ik na een tiendaagse safari in Msambweni kom aanwaaien. Frederik, een jonge en gedreven Belg uit Ninove, realiseerde zijn droom aan de witte stranden van de Keniaanse zuidkust. Hij bouwde er op een metershoge krijtrots een klein paradijs met een stevige oriëntaalse twist: Msambweni Beach House & Private Villa's. Ik rond er mijn Keniatrip af in stijl, met blik op oneindig en verstand op nul, kortom drie dagen happy doing nothing. Tenminste, dat was het plan.

Een stijlvolle villa met een Moorse twist.

Welcome to paradise... ik hoorde het al vaker tijdens mijn omzwervingen door de tropen en met die woorden verwelkomt ook het kamermeisje me als ze me mijn stekje in Msambweni Beach House binnenloodst. Het stekje dat de komende drie dagen mijn thuis zal zijn is dan ook een eufemisme voor een smaakvol ingerichte villa met een stevige Moorse twist, inclusief een tropische tuin met bubbelbad en een riant zwembad dat uitkijkt op de oceaan. Het is snikheet, ik ontkurk de fles witte wijn die in een ijsemmer voor me klaarstaat en neem een fikse duik in het zwembad. Ik laat me languit drijven op het water, verstand op nul, blik op oneindig en geniet ervan. 's Avonds tijdens het diner op het sfeervolle terras van de lodge maak ik kennis met Frederik Vanderhoeven, de jonge Belg die met Msambweni Beach House zijn ultieme droom realiseerde. Op een Gin Tonic meer of minder wordt niet gekeken, liefst nog een dubbele, in Afrika smaakt het drankje dan ook beter dan waar ter wereld. ‘In 2003 begon ik met de bouw van drie suites en twee kamers in het hoofdgebouw’ vertelt Frederik enthousiast ‘nadien kwamen daar nog drie luxevilla’s met zwembad bij, allemaal in een andere stijl.

Msambweni Beach House.

Het eten smaakt verbazend lekker. ‘Onze lokale koks werden eigenhandig opgeleid door onder meer chef Bart Desmidt van Bartholomeus uit Heist-aan-Zee.’ Frederik werkt graag samen met de dorpelingen uit het nabijgelegen Munje maar dat vlot niet altijd zoals hij het wil. ‘Ik merk soms een gebrek aan ambitie’ verzucht hij 'op sommige posten hebben we toch mensen uit de stad moeten inzetten.’ Kenia heeft het hart van de sympathieke Belg intussen helemaal veroverd en niet alleen op zakelijk vlak. Hij was voorzitter van de Ronde Tafel Mombasa, een wereldwijde jongerenbusinessclub, die ieder jaar in november een team artsen naar de regio haalt voor gratis medische verzorging tijdens The Week of Healing. Ook Munje ligt Frederik na aan het hart en hij ontfermt zich over een aantal projecten die het welzijn het dorpje ten goede komen. We keuvelen nog wat na tot in de late uurtjes. In mijn riante hemelbed luister ik nog minutenlang naar de fluisterende oceaan en ik denk aan de woorden van het kamermeisje: dit is het paradijs.

Jonge vissers met hun vroege vangst.

Perfecte symbiose. Vanuit mijn hemelbed duik ik bijna recht het zwembad in, ik trek een paar stevige baantjes en laat een heerlijk ontbijt aanrukken op mijn prive-terras. De oceaan lokt, ik maak me op voor een wandeling langs de overhangende palmen op het witte strand van Msambweni. Daar ontmoet ik Emanuel, een oudere Keniaan, die me spontaan de complexe Keniaanse politiek uit de doeken doet, zijn corpulente wederhelft zwaait vanuit de oceaan wat naïef onze richting uit. Een stel jonge vissers wandelt voorbij en tonen hun vangst, het lijkt of ze net een tropisch aquarium hebben geplunderd. In de schaduw van een oude baobab maak ik kennis met Nancy, Frederiks vriendin, hun zoontje Neil en zijn ouders. Het lijkt of ik de familie al jaren ken, ook hun gastvrijheid is intussen op en top Afrikaans. Hassan, de nachtwaker van de lodge, neemt me mee voor een wandeling naar Munje. Hij gidst me door het dorp en laat me een waterput zien die nog volop in aanleg is. 'Het project wordt gesponsord door de lodge' vertelt Hassan trots. Munje pikt een flink graantje mee van het succes van Msambweni Beach House want de bouw van het gemeenschapshuis en de renovatie van het schooltje werden bekostigd door Frederik. Ook vers fruit en dito vis worden door de lodge aangekocht in Munje. In Munje gaat het leven verder z'n gewone Afrikaanse polé polé gangetje. Stress lijkt er onbestaand. Onder een weelderige mangoboom bakt een dame in een immense pan stukken vers gevangen vis die ze 's avonds op de plaatselijke markt van de hand doet. Het ruikt heerlijk.

Vis wordt wordt op een houtvuur gebakken in Munje.

Een oudere vrouw zit geduldig een mand te vlechten in de schaduw van haar hut en wat verder kapt een jonge kerel met een kwadraat aan geduld een mokoro uit een gerooide mangoboom. Het is een monnikenklus die al gauw twee jaar in beslag neemt vertelt hij me, maar aan tijd is geen gebrek hier. Kinderen hollen ons vrolijk achterna, ze zijn gefascineerd door mijn fototoestel, maken stoere poses en lachen zich nadien te pletter als ze zichzelf op het display van de camera zien. Hassan loodst mij het piepkleine dorpswinkeltje binnen. De dorpelingen kopen er zowat alles wat ze zelf niet maken, vangen of kweken, van rijst tot kledij. Op een plein zijn enkele meisjes in kleurrijke kleedjes druk bezig water op te pompen. Ze dagen mij giechelend uit hetzelfde te doen. 'De waterpomp werd bekostigd door Frederik' zegt Hassan 'maar de jongens zijn nog het meest in de wolken met een stel nieuwe doelpalen op hun voetbalveld.' Munje en Msambweni Beach House, het lijkt wel de perfecte symbiose van twee uitersten. Lekker eten en ik zijn minder gepolariseerd en 's avonds geniet ik dan ook met volle teugen van de heerlijke barbecue met allerlei lekkers uit de zee. Het terras dat uitkijkt op de oceaan is kleurrijk verlicht met vele kaarsen, verliefde stelletjes genieten er volop van de romantiek. Mijn wittebroodsweken liggen al een hele tijd achter mij maar als ik ze ooit zou overdoen...

Munje village.
Mangroves & magie. Happy doing nothing? Dat was dan buiten Marc - Frederiks vader - gerekend want hij stelt voor om met mountainbikes naar de mangroves te fietsen. Met temperaturen boven de 35° C en het rulle Afrikaanse zand onder de wielen wordt dat behoorlijk zweten. Onderweg komen kinderen uitgelaten op ons afgerend, jambo jambo klinkt het zowat overal. 'In het midden van de weg rijden' waarschuwt Marc. Als ik even later een kokosnoot met een doffe knal hoor neervallen besef ik waarom. Bij onze bestemming, het afgelegen huis van een blinde burgemeester, wachten twee mannen met een motorbootje ons op en varen we kilometers lang door prachtige mangroves. Het is een magistraal decor waar een enorme rust van uitstraalt. Vissers in kleine mokoro’s varen aan een slakkengangetje langs ons heen en steken vriendelijk hun hand op, roofvogels bespieden ons vanuit de groene kruinen en af en toe schiet een reiger verschrikt uit de ranke wortels weg.

Een magistraal decor van wortels en water.

Als we plots de volle zee opvaren lacht Marc geheimzinnig. We leggen aan bij een witte zandbank midden in de oceaan, het lijkt alsof we er over het water lopen. Marc tovert heerlijke hapjes uit de boot en ontkurkt een koele fles champagne. Dan volgt een toast op het goede leven. Het is een magisch moment en wat beweerde het kamermeisje alweer? 's Avonds neem ik met tegenzin afscheid van de familie Vanderhoeven en Msambweni en Kenia. Ik krabbel nog iets in het gastenboek maar kan amper de woorden vinden. Op het vliegtuigje naar Nairobi droom ik even weg. Een oceaan, een zandbank, wat zon, en een fles champagne, meer heeft een mens niet nodig. Behalve dan nog goed gezelschap en veel polé polé.

Een stevige toast op het paradijs: polé polé!

TIPS & WEETJES:

Msambweni Beach House organiseert enkele leuke activiteiten die je zeker moet uitproberen:

Village walk: een local gidst je door het naburige Munje, je ontdekt er het leven van alledag in een authentiek Afrikaans dorpje. Een aanrader.


Mangrove trip: een onvergetelijke boottochtje door de magistrale mangroves in de buurt van de lodge. Niet te missen.


Sailing trip: de Indische Oceaan op met een echte Arabische dhow of een authentieke mokoro die uit palmhout werd gekapt.


Mountainbikes: verken de omgeving van Msambweni met de mountainbike. Voor sportievelingen die de hitte niet schuwen.


Vanaf juli 2014 kan je met de Lounge Boat van de lodge naar de mangroves en Kistite NP, in rechte lijn en met stijl. 



VERDER WEG:


Shimba Hills National Park: dit 300 km grote wildpark in het Kwale district is uniek in Kenia. Het heeft een uitzonderlijke bio-diversiteit, meer dan de helft van Kenia's zeldzaamste planten kan je er vinden. Het park staat bekend om de vele soorten vogels en vlinders die er voorkomen. Er leven honderden olifanten en de zeldzame sabelantiloop komt er voor. 45 min met de wagen vanuit de lodge: www.kws.org/parks/parks_reserves/SHNR.html

Kisite Marine Park: de vier kleine eilandjes in de Indische Oceaan zijn omgeven door prachtige koraalriffen. Je kan er duiken en snorkelen - meer dan 250 vissoorten, zeeschildpadden en roggen - in het seizoen kan je er dolfijnen en walvissen spotten.  30 min met de auto vanuit de lodge: www.kws.go.ke/parks/parks_reserves/KMNP.html

PRAKTISCH:

Ik vloog met Brussel Airlines, dat viermaal per week naar Nairobi vliegt in het hoogseizoen. De cabine is volledig vernieuwd: betere zetels, nieuw in-flight entertainment...) info: www.brusselsairlines.com

Ter plekke reisde ik met met X-perience. Boekingen en info individuele reizen en incentives: Doornikstraat 63k in 8500 Kortrijk. Tel: 056/96 06 10. www.x-perience.be

Msambweni Beach House is de ideale afsluiter van een Keniareis en superromantische huwelijksreislocatie. (5* plus all-in) www.msanbweni-beach-house.com

Reistijd: beste maanden: juli, augustus, januari en februari. Regenperiode: van eind maart tot eind mei.
© DICHTBIJ & VER WEG 2015
GASTVRIJE BELGEN IN HET BUITENLAND: MSAMBWENI BEACH HOUSE

Geen opmerkingen

Naam

E-mail *

Bericht *

-->