GROENE ROUTES CHAMPAGNE-ARDENNE (4) - FIETSEN IN AUBE

aube fietsen lac d'orient, velovoie des lacs

Fietsen en champagne degusteren, het werkt. Wij hebben het uitgetest in het fietswalhalla Aube, waar we onze 5 daagse trip door de Champagne-Ardenne afsluiten in stijl. In Aube kan je kiezen uit maar liefst 68 thematische fietsroutes, variërend in lengte en moeilijkheidsgraad, waarvan de langste 415 km is. We peddelen er langs hellingen met uitgestrekte wijngaarden, het immense Forêt d'Orient met drie prachtige meren en volgen La Vélovoie des Lacs naar de Middeleeuwse charmestad Troyes.
aube, champagne-ardenne, fietsen, frankrijk
magistrale panorama's langs de wijngaarden van de Aube

Aube, santé! De dag begint miezerig maar het lekkere ontbijt maakt veel goed. Fietsen gaan we sowieso, we genieten alleen iets langer van onze koffie en thee. Op onze eerste fietsdag door de Aube rijden we naar het prachtige natuurpark Forêt d'Orient met drie uitgestrekte meren. Morgen zetten we dan koers naar Troyes, een leuke stad pal in de Champagne met authentieke vakwerkhuisjes en een kathedraal om u tegen te zeggen.Het landschap in de Aube verveelt geen seconde, met eindeloze en vaak adembenemende panorama's over de glooiende wijngaarden. Aube en wijngaarden is een geslaagde combinatie met champagne als resultaat. Of fietsen en champagne een even geslaagde combinatie is zal blijken, want onze eerste stop is Barfontarc, een modern champagnebedrijf in Baroville.

champagne, fietsen in aube,
fietsen combineer je probleemloos met een champagnedegustatie

We worden er warm onthaald, krijgen een rondleiding en worden ingewijd in de 'geheimen' van het sprankelende godendrankje, gevolgd door een degustatie. Uitspuwen staat niet in ons woordenboek en de bubbels gaan vlot binnen. We proeven heerlijke champagnes en tot onze verbazing valt ook het prijskaartje best mee. Hun Brut Tradition kunnen we al kopen voor 12 euro. Jammer genoeg kunnen we niet veel meenemen op de fiets. Maar ook dat blijkt geen probleem, ze willen de flessen graag afleveren in ons hotel in Troyes. We doen er galant nog een doos Brut Blanc de Noirs bij, een super lekkere champagne, voor amper 14 euro per fles. Dit is een adres om te onthouden.

aube champagne

Veredelde kroegentocht. Intussen komen de weergoden op andere gedachten, een stevig briesje blaast alle wolken weg en de zon krijgt het de rest van de dag voor het zeggen. Er wacht ons nog een fietstocht van bijna 50 km, op zich niet zo erg lang, maar bepaald plat kan je het landschap niet noemen. Na 12 km maken we alweer een stop, dit keer bij champagne Nicolo & Paradis in Arsonval. Onze trip lijkt steeds meer op een veredelde kroegentocht. De eigenaar laat ons z'n beste champagnes proeven en ook hier zijn ze best betaalbaar. Leveren doet de man niet, maar we nemen toch een fles mee. De champagne heeft ons een extra boost gegeven, we worden zelfs een beetje overmoedig. Bergop fietsen lijkt plots vanzelf te gaan, afdalen wordt zelfs hilarisch. We rijden langs wijngaarden en verstilde dorpjes en af en toe langs de oevers van de Aube. Het gaat steeds harder waaien en Murphy's law doet zich gelden: we krijgen de wind pal van voor. Het is zwoegen, we staan af en toe recht op onze trappers. Pas als we de meren van Forêt d'Orient bereiken, zorgen de bomen voor wat luwte, wordt het veel platter en gaat fietsen een stuk makkelijker.

fietsen in aube, velovoie des lacs champagne
Lac d'Amance

Déjeuner sur l'herbe. In Dienville bij Lac D'Amance, fietsen we het 42 km lange Vélovoie des Lacs op dat recht naar Troyes leidt. Lac d'Amance is met 500 ha. het kleinste van de drie artificiële meren van les Lacs de la Fôret d'Orient en ligt er wat verlaten bij. In het seizoen is het een paradijs voor jetskiërs en motorboten, het haventje van Dienville is een echte toeristentrekker. Wij zijn blij met de stilte die enkel verstoord wordt door het getrompetter van grote formaties kraanvogels die met regelmaat voorbij vliegen. Veel fietsers zien we niet, maar in de zomer zijn de dijken een gegeerde plek voor tweewielers. De hemel is intussen volledig wolkvrij, een gelukstreffer middenin november en een perfecte timing voor een déjeuner sur l'herbe. In onze guesthouse kregen we een royale Franse picknick mee met lekkere kaas, pasteitjes, rillettes et une baguette. De fles wijn laten we wijselijk in onze tas, na onze champagne intermezzos voelt het een beetje als ketterij.

velovoie des lacs lac d'orient

Een stralende najaarszon lokt intussen meer en meer fietsers en wandelaars naar de dijk. De hele tijd worden we gevolgd door zwermen luid snaterende kraanvogels. Op hun migratiestop aan Lac du Der deden ze kracht op voor hun lange tocht naar het Iberisch schiereiland. Van stoppen is er nu geen sprake meer. Het is mooi om zien, erg hoog vliegen ze niet. 's Avonds genieten we net iets te lang van een prachtige zonsondergang aan het meer. We verliezen de tijd uit het oog en moeten de weg naar ons hotel in Piney in het stikdonker afleggen. Gelukkig is er weinig verkeer. In het het uitstekende restaurant van Hotel de la Tadorne in Piney laten we ons uitgebreid verwennen. We krijgen champagne vooraf en het heerlijke streekmenu dat chef Patrice voor ons heeft klaargestoomd, gaat erin als zoete koek. 's Nachts slapen we als twee rozen.

velovoie des lacs aube
pech onderweg, een deel van het avontuur

De grote leegloop. 's Ochtends geeft de zon meteen present, een prachtige herfstdag en een lekker ontbijt, meer moet dat niet zijn. We beginnen vroeg aan onze 44km lange rit naar Troyes, de eindbestemming van onze tocht door de Champagne-Ardenne. Net voor we terug aansluiten op La Vélovoie des Lacs rijden we lek. Met een beetje creativiteit, want niet alle hulpmiddelen zijn voorhanden, leggen we een nieuwe band op. Om dit onvoorziene intermezzo te compenseren, gaan we stevig op de pedalen staan. Als we Lac d'Orient bereiken is het even schrikken, want het 2500 ha grote meer staat bijna helemaal droog. We slaan een praatje met enkele ornithologen die de vlakte geduldig afspeuren met hun verrekijkers. Lac d'Orient is een beschermd vogelreservaat en het najaar is ideaal om er vogels te spotten.

fietsen in aube, velovoie des lacs
een leeggelopen Lac d'Orient
Ieder jaar vanaf november begint de grote leegloop van het meer, vertelt een van hen. Het meeste water vloeit dan systematisch naar de Seine. In de zomer ondergaat het meer een enorme metamorfose en wordt het een mekka voor zeilers, zwemmers en zonnebaders. Aan de overkant zien we het immense strand van Mesnil Saint-Père liggen, de favoriete zomerstek van duizenden vakantiegangers. Als we van Lac d'Orient weg fietsen zijn we halfweg Troyes. Onze kaart hoeven we niet te gebruiken, want de bewegwijzering langs La Vélovoie des Lacs is perfect. De laatste 20 km van onze route volgen we het Canal de Morge, en fietsen we door weidse velden. We steken de Seine over en langs het Canal du Trévois rijden we pal het hart van Troyes binnen, dat hoe gek het ook klinkt de vorm van een champagnekurk heeft.
fietsen in aube, troyes
perfecte bewegwijzering langs La Vélovoie des Lacs

Strips avant la lettre. Met een perfect blauwe hemel en de zon die het kwik aangenaam de hoogte instuurt, hebben we het gevoel alsof we ergens in het zuiden zijn terechtgekomen. Hoewel er door Troyes een uitgestippelde fietsroute langs de bezienswaardigheden loopt, volgen wij gewoon onze neus. Het zijn vooral de nonchalante vakwerkhuisjes die de stad typeren, we zien ze in alle kleurenLangs het idyllische Canal du Trévois, op de Quai des Comptes de Champagne, bezoeken we La Cité du Vitrail, een glas-in-loodmuseum. Glasramen waren een soort stripverhaal avant la lettre, laten we ons vertellen, of de voorloper van de krant. En dat klopt, we zien er effectief scènes uit het dagelijkse leven afgebeeld, zoals -hoe kan het anders- een man die champagne degusteert. Het museum is slechts een opwarmer voor de kathedraal van Saint-Pierre waar we onze ogen flink de kost geven. De enorme gebrandschilderde ramen zijn ronduit indrukwekkend. Troyes heeft met 2500 m2 glasramen dan ook de grootste collectie van heel Europa.

fietsen in aube, velovoie des lacs, troyes
champagne drinken is van alle tijden - La Cité du Vitrail

Aan de andere kant van het kanaal raken we verstrikt in een doolhof van smalle geplaveide straatjes met schots en scheve vakwerkhuizen. Prijs voor de smalste straat gaat - mét onderscheiding - naar la ruelle des Chats met fel overhellende huisjes. We stallen onze fietsen en gaan een eindje flaneren door het oude centrum van deze Middeleeuwse stad, langs terrasjes, leuke shops, aantrekkelijke restaurants en verborgen binnenpleintjes. Uiteraard zijn er ook de nodige champagne- en wijnbars, we zitten niet voor niks in het hart van Aube-en-Champagne en vlakbij Bourgogne.

velovoie des lacs, troyes, fietsen in aube
oude scheve vakwerkhuizen typeren het Middeleeuwse Troyes

Van bistro’s tot echte gastronomische restaurants, goeie eetadresjes zijn legio in Troyes. Wat je zeker moet proeven - of beter: waaraan je je zeker moet wagen -  is de specialiteit die hier al sinds 877 wordt klaargemaakt: de beroemde Andouillettes de Troyes. Koning Louis II was er verzot op en ook Napoleon was een fervent liefhebber, die vaak een omweg maakte via Troyes om deze delicatesse te proeven. Wij hebben ze geprobeerd en wat ons betreft blijft het bij die ene keer. Maar als je je er toch aan waagt neem dan enkel de AAAAA kwaliteit. Darmen en ingewanden wil je alleen eten met de garantie dat het de beste zijn die je kan vinden.

fietsen in aube, velovoie des lacs,
Troyes, eindbestemming van onze trip door de Champagne-Ardenne

Al zeggen we het zelf, na  5 dagen de calorieën er te hebben afgefietst, verdienen we op z'n minst een gastronomisch diner als afsluiter. Onze zinnen hebben we gezet op La Mignardise, een gereputeerd restaurant in een 16e eeuws vakwerkhuis, gekend om z'n verfijnde keuken. Wij schuiven er onze vermoeide benen onder tafel, toasten met een glas heerlijke champagne op onze eindbestemming Troyes en laten ons verwennen door de kookkunsten van chef Didier Defontaine. Onze fietsen leveren we af in ons hotel in Troyes waar nog twee dozen champagne op ons liggen wachten. Die zijn voor thuis, want intussen zijn we helemaal verslingerd aan de lekkere bubbels van de kleinere huizen in de prachtige groene Aube.

ER NAARTOE:

Met de wagen: Wie met de wagen komt -Troyes ligt op 420 km van Brussel- kan makkelijk eigen fietsen meebrengen. Leuk is dat je dan nog een ommetje kan maken naar Riceys om een voorraad champagne of Rosé de Riceys in te slaan, of gewoon een glas kan drinken in een van de trendy champagnebars. Lees ook: Vijf champagnebars om te onthouden

Met de trein: Een andere mogelijkheid is de fietsen op de Thalys zetten:
Thalys Brussel-Parijs: 1u20 en dan vanuit gare de l’Est met de Intercity naar Troyes, 1u25 min. Je fietsen mogen gratis mee op de Thalys als je het voorwiel eraf haalt en de fiets in een hoes steekt: thalys.be.voyages-sncf.com/nl

SLAPEN:

Wij sliepen in Hotel De La Tadorne - Piney: een gezellig hotel met spa op 20 km van Troyes en vlak bij de grote meren. La Tadorne heeft een uitstekend restaurant. Boeken kan op: http://goo.gl/BVjVHK  Info hotel: www.le-tadorne.com

Een goed adres in Troyes is  La Maison de Rhodes: charmehotel in een vakwerkhuis (15e eeuw) met binnentuin en zwembad, in het centrum van Troyes, kamers vanaf 185€ voor 2. Boeken kan op http://goo.gl/9R10vj  Info hotel: www.maisonderhodes.com/fr

FIETSEN IN AUBE-EN-CHAMPAGNE:

Vélovoie des Lacs: Lekker ontspannen met de fiets van Dienville naar het Middeleeuwse Troyes, 42 km relaxen op een rustige groene route door het bos en langs meren en kanalen. Vergeet je picknick niet! www.aube-champagne.com/fr/la-velovoie.html

Fietsroutes Aube: Aube pakt uit met niet minder dan 68 thematische fietsroutes, variërend in lengte en moeilijkheidsgraad. De langste route - Tour de l'Aube -  is maar liefst 415 km lang. www.aube-champagne.com/fr/velo-1

Troyes: Troyes zelf kan je met de fiets ontdekken langs een 8 km lang fietsparcours van de Seine tot in de kleinste uithoekjes van de stad. Fietsen huren kan je bij: www.halleauxvelos.com

Fietsverhuur:  lijst van de officiële fietsverhuurders in de Champagne-Ardenne:
 www.tourisme-champagne-ardenne.com/location-de-velo

ETEN & DRINKEN:

Restaurant L'Illustré - Troyes: Deze typisch Franse maar een beetje eigenzinnige bistro is een van de populairste restaurants van Troyes. Wij aten er andouillettes met AAAAA label. Leuk interieur, lekkere keuken en faire prijzen. www.lillustre.com

La Mignardise - Troyes: gastronomisch restaurant in een typisch 16e eeuws vakwerkhuis. Traditionele maar bijzonder creatieve keuken van chef Didier Defontaine die enkel met dagverse producten werkt. Leuke patio voor zomerse dagen. Menu's van 19 tot 59 euro, of a la carte. Een aanrader! www.lamignardise.eu

CHAMPAGNE:

Au Coeur du Bouchon - Troyes: trendy champagnebar met sfeervolle Gothische kelder: www.aucoeurdubouchon.com

Champagne Barfontarc - Baroville: www.champagne-barfontarc.com/fr
Champagne Nicolo & Paradis - Arsonval: www.champagne-nicolo-paradis.fr

LINKS:

Info over Frankrijk: be.france.fr/nl
Info over Aube: www.aube-champagne.com
Info over Champagne-Ardenne: www.champagne-ardennen-toerisme.nl

Meer over fietsen in Champagne-Ardenne op onze blog:

Groene routes Champagne-Ardenne 1: Fietsen in de Franse Maasvallei
Groene routes Champagne-Ardenne 2: Fietsen in de Marne
Groene routes Champagne-Ardenne 3: Fietsen in Haute-Marne

© tekst & foto's: Myriam Thys & Werner Gladines 2015.