LOW COST DOOR GRAUBÜNDEN


De magische landschappen en idyllische bergdorpjes van Graubünden spreken tot ieders verbeelding, zoveel is zeker. Een droombestemming dus, ware er niet het dure imago waarmee de Zwitserse regio af te rekenen heeft. Maar een vakantie in Graubünden hoeft niet perse een gat in je budget te slaan, want het kan ook anders. Sterker nog, ik trok 'on a budget' naar plekken met klinkende namen zoals Davos Klosters en Sankt-Moritz, zonder enicompromis te maken. Weg met de vooroordelen dus, want je kan in Graubünden heel veel doen met weinig geld of zelfs helemaal gratis.

Zwitserland, Graubünden, Zwitserse Alpen, vakantie in zwitserland, bergvakantie
Youth Hostel Davos.

Allegra, grüezi, buongiorno: in Graubünden hebben ze meer dan één manier om hun gasten te begroeten, maar altijd even hartelijk. Ook in Youth Hostel Davos word ik bijzonder gastvrij ontvangen. Mathias, de manager, maakt mij wegwijs in het oude sanatorium dat in 2001 werd omgebouwd tot een hostel. 'Met onze jeugdherberg willen we meer zijn dan enkel een betaalbaar alternatief voor dure hotels,' zegt hij. 'In onze kamers hebben we bijvoorbeeld bewust geen wifi of tv geïnstalleerd, enkel in de lounge. Zo willen we het sociale contact tussen onze gasten bevorderen.' Voor ik naar mijn kamer trek, krijg ik nog een Davos Klosters Card. Wie net als ik minstens twee nachten in de jeugdherberg boekt, krijgt een pasje, goed voor gratis openbaar vervoer en kortingen voor een heleboel leuke attracties.

Zwitserland, Graubünden, Zwitserse Alpen, vakantie in zwitserland, bergvakantie
Rinerhorn.

Mijn kamer op de derde verdieping is basic, maar alles wat ik nodig heb is er, zelfs een balkon met een prachtig uitzicht op Davos Dorf, de vallei en de bergen die Thomas Mann inspireerden tot het schrijven van 'Der Zauberberg'. Ik wil naar buiten en m'n nieuwe wandelschoenen inlopen in de frisse berglucht. Ik maak een korte hike als opwarmer voor het echte weren trek naar het meer van Davos, een paradijs voor watersporters. Je kan er ook mountainbiken, inlineskaten of, net als ik, wandelen en opgaan in het groene decor. 's Avonds steek ik in de jeugdherberg een verzorgd driegangenmenu achter de kiezen voor een equivalent van amper 16 . In de late uurtjes drink ik met Mathias nog een glas op het terras. Zijn theorie blijkt te kloppen, want zonder wifi en tv in de kamers lijkt het of ze alle 70 zijn leeggelopen in de lounge.

"Davos Youth Hostel is meer dan enkel een betaalbaar alternatief voor dure hotels."

Zwitserland, Graubünden, Zwitserse Alpen, vakantie in zwitserland, bergvakantie
Rinerhorn.

Picknicken in een ansichtkaart. Op weg naar Davos Glaris loopt de bus bij elke halte weer wat voller. Mensen met poles en rugzakken verdringen elkaar, ik ben duidelijk niet de enige die een hike op het programma heeft staan. In Davos Glaris neem ik de kabellift - net als de bus gratis met  m'n Davos Klosters Card - naar de 2.054m hoge Rinerhorn. Vanuit dit notoire skioord vertrekken verschillende wandel- en mountainbikeparcours door spectaculaire berglandschappen. Hiken moet hier na skiën zowat de meest populaire sport zijn, want alleen al in Davos Klosters vind je meer dan 700km bewegwijzerde trails. Ik volg het kilometerslange pad naar Sertig dat al van meet af aan verbaast met de mooiste panorama's. Langs de weg laat de natuur zich van haar mooiste kant zien met de kleurrijkste bergbloemen. Alpenanemonen, Ogentroost, maar ook sierlijke Alpenrozen bloeien er volop.

Zwitserland, Graubünden, Zwitserse Alpen, bergwandelingen, vakantie in zwitserland, bergvakantie
In Davos Klosters vind je meer dan 700 km. bewegwijzerde wandelpaden.

Een stel koeien met bellen staren me vanuit de hoogte meewarig aan. Ze maken het Zwitserse plaatje helemaal compleet. Na enkele uurtjes van de zuivere berglucht genoten te hebben, verzeil ik in Sertig, het eindpunt van m'n wandeling. Dit idyllische bergdorp in een hoogtevallei is slechts één straat en één riviertje groot, maar heeft een veelvoud aan charme. Onder een boom bij een 17e eeuwse reformistische kapel geniet ik van het lunchpakket uit de jeugdherberg dat smaakt als een sterrenmaal. Het uitzicht op de groene vallei met de besneeuwde bergtoppen op de achtergrond is om bij weg te dromen. Het lijkt of ik picknick in een immense ansichtkaart. Voor ik de PostAuto naar Davos Dorf neem, drink ik voor 4CHF nog een kop koffie op het terras van zum Bergführer, de prijs van een dagje ongebreideld genieten in de bergen.

"Een stel koeien met bellen staren me vanuit de hoogte meewarig aan, ze maken het Zwitserse plaatje helemaal compleet."

Zwitserland, Graubünden, Zwitserse Alpen, vakantie in zwitserland, bergvakantie
Färich Adventure Park - Davos.

De boom in. 'Je kan de boom in,' lacht mijn monitor in Färich Adventure Park, nadat ik ingesnoerd en wel kan aantonen dat ik de praktijk voldoende onder de knie heb. Veiligheid is in dit avonturenpark met metershoge tyroliennes dan ook geen overbodige luxe. Ik volg de vijf circuits die oplopen in moeilijkheidsgraad, maak evenwichtsoefeningen tussen de toppen van metershoge dennen en voel de adrenaline door mijn lijf boosten als ik over de kabelbanen schuif. Het is een adembenemende attractie waarmee ik algauw enkele uurtjes zoet ben. Terug op de begane grond krijg ik een gemeende high-five van m'n monitor, want blijkbaar heb ik het parcours bijzonder snel afgelegd. En wat leuk is, deze activiteit kostte me geen cent. Want met een Davos Klosters Card kan je tijdens de vakantiemaanden dagelijks meedoen aan de gratis activiteiten van Davos Klosters Active: gletsjerwandelingen, mountainbiken, geleide bezoeken en zelfs raften en paragliding zijn mogelijk. Wie dus een beetje handig plant, geniet z'n hele vakantie van gratis attracties. En dat in een van de duurste regio's van Zwitserland.

"Wie een beetje handig is met plannen, geniet hier zijn hele vakantie van gratis attracties."

Zwitserland, Graubünden, Zwitserse Alpen, Thomas Mann, Der Zauberberg, vakantie in zwitserland, bergvakantie
Belle-Epoque snuiven in Hotel Schatzalp - Davos Platz.


Belle Epoque. In Davos Platz brengt een hypermoderne funicular me in enkele minuten naar het 1900 m hoog gelegen Schatzalp-hotel, een luxe-sanatorium uit de Belle-Epoque dat net als de jeugdherberg werd getransformeerd tot een hotel. Het elegante Jugendstil-interieur ademt nog volop de sfeer uit de tijd dat Thomas Mann er zijn zieke wederhelft opzocht. Meer dan een eeuw later lijkt er op de tbc-patiënten na dan ook weinig veranderd. Zelfs de lift anno 1900 is nog steeds operationeel. Ook het magistrale uitzicht op de omliggende bergen bleef hetzelfde. Het verwondert me dan ook niks dat Schatzalp het decor werd voor 'Youth', de film waarin Michael Caine en Harvey Keitel alias Fred en Nick terugblikken op hun bewogen levenswandel. Nog meer Belle-Epoque snuif ik 's avonds tussen de Jugendstil-replica van restaurant Extrablatt. Op het terras geniet ik van een lekker gastronomisch driegangenmenu. De Zwitserse wijnen die erbij worden geserveerd zijn net als Davos zelf voor herhaling vatbaar.

" Het elegante Jugendstil-interieur van Schatzalp ademt nog volop sfeer uit de tijd dat Thomas Mann er zijn zieke wederhelft opzocht."

Engadin, Graubünden, bergvakantie, Zwitserse Alpen, Meer van Sankt-Moritz,
Schick, elegant und exkluziv: Sankt-Moritz.

Sankt-Moritz. De 'Feestzaal van de Alpen' voor de ene, het 'Dak van Europa' voor de andere, zelf noemt het zich schick, elegant und exklusiv: Sankt-Moritz. Ik verken dit luxe ski- en kuuroord met 322 zonnedagen en 5.500 inwoners vanaf Via Serlas waar  exclusieve boetieks elkaar zowat verdringen. Behalve ik kijkt niemand nog op van de Porches, Rolls Royces en Testarossa's die bij Badrutt's Palas Hotel af- en aanrijden. Vooral Britten zijn dol op dit mondaine oord, als ik de vele cricket- golf- en polo-affiches mag geloven. Het wandelpad langs de Sankt-Moritzersee verveelt geen seconde. Witte zeilbootjes dobberen op het meer tegen het decor van de besneeuwde toppen van Piz Vadret en Piz Languard. Ik volg het pad tot Sankt-Moritz Bad, waar ik in het chique kuuroord Heilbad het bronwater van de St-Mauritiusquelle proef. Het is rijk aan mineralen en metalen en smaakt een beetje naar solfer, maar staat bekend om z'n genezende krachten.

Engadin, Graubünden, bergvakantie, Zwitserse Alpen, Meer van Sankt-Moritz,
Sankt-Moritzersee.

Om de hoek kan je volgens insiders de beste steaks ter wereld eten in het restaurant van Hotel Kempinski, een van de (5) vijsterrenhotels van het stadje. Ik logeer verderop in Youth Hostel Sankt-Moritz, een jeugdherberg die enkele jaren geleden op het hippe af werd gerenoveerd. De lounge en bar zijn strak en trendy ingericht en ik heb een ruime moderne kamer die uitkijkt op de bergen. Het zonneterras langs de zuidkant is een populaire hang-out voor het bont allegaartje van gasten: jongeren, families en zelfs mensen van een respectabele leeftijd verbroederen er tussen pot en pint. Een gezellige boel dus en de perfecte uitvalsbasis voor mijn low-cost avontuur in het luxepaardje onder de Zwitserse steden.

"Niemand behalve ikzelf kijkt nog op van de Porches, Rolls Royces en Testarossa's die bij Badrutt's Palas Hotel af- en aanrijden."

Youth Hostel Sankt-Moritz.

Get up, stand up. Net als in Davos krijg ik in de jeugdherberg van Sankt-Moritz een gastenpas waarmee ik gratis op het openbaar vervoer kan. Ik neem de bus naar Silvaplana om er enkele uren uit te waaien op het meer. Bij Kite Surf waag ik me na een korte initiatie stand-up peddelen aan een solotocht over het meer. Het gaat verrassend vlot, maar als ik op de terugtocht even op m'n plank ga zitten, blijkt overeind komen net iets moeilijker dan verwacht. Toch is het een ontspannende bezigheid in een super relax decor. 's Avonds trek ik met enkele gasten uit de jeugdherberg voor een barbecue naar Lej Marsch. Rond het kleine meer in de schaduw van de oude olympische schans mag je gratis de barbecue's gebruiken die er geïnstalleerd zijn. Ook het brandhout krijg je voor nada, eten en drank moet je uiteraard zelf meebrengen. We grillen brochettes en worsten die gesneden werden volgens de regels van de kunst en spoelen ze door met Zwitserse wijn. Als we tenslotte verbroederen met onze buren, wordt het gezellig tot in de late uurtjes. Het is een avond die bij blijft en bovendien schick, elegant und exklusiv is.

"Stand up paddling is een ontspannende bezigheid in een relax decor van water, bomen en bergen."

Engadin, Graubünden, bergvakantie, Zwitserse Alpen, Meer van Sankt-Moritz,
Laj Marsch.

Bratwurst & nusstorte. De funicular van Punt Muragl mag dan al meer dan 100 jaar oud zijn, elke dag nog brengt hij honderden toeristen veilig en wel naar de top van de Muottas Muragl. Het uitzicht vanaf de 2456 m hoge alp is bijzonder indrukwekkend, met in de verte Sankt-Moritz als een miniatuurstadje omringd door niks dan statige bergen. Ik volg het 6,4 km lange panorama trail naar Pontresina, een smal wandelpad door de hooggelegen Val Muragl vallei. De rust is er ongekend, de uitzichten adembenemend. De zuivere berglucht waar ze hier zo prat op gaan blijkt vooral een efficiënte appetizer, want als ik de berghut van Alp Languard in Pontresina bereik kan ik wel een heel paard op. Ik hou het bij bratwurst met rösti en zwiebelsauce, heel gewoon, heel Zwitsers en vooral heel lekker. Het lokale biertje dat ik erbij drink, Calanda, wordt gebrouwen met loepzuiver water uit de bergen.

Engadin, Graubünden, bergvakantie, Zwitserse Alpen, Meer van Sankt-Moritz,
Panorama trail Muottas Muragl.


Op de trein terug naar Sankt-Moritz geniet ik na van m'n spectaculaire hike én van het feit dat ik me in deze chique regio budgetvriendelijk heb geamuseerd. Leuk hoeft dus niet perse duur te zijn. Met het geld dat ik uitspaar gun ik mezelf nog een kleine uitspatting op het terras van patisserie Hauser, een adresje om te onthouden in Sankt-Moritz. Ze serveren niet alleen heerlijke koffie, ze bakken er sinds 1892 ook de lekkerste nusstorte van heel Engadin. Ik proef de klassieke- en chocoladeversie die er allebei letterlijk ingaan als zoete koek. Over de calorieën hoef ik me geen zorgen te maken, want die wandel ik er hier zo weer af.

"De zuivere berglucht waar ze hier zo prat op gaan, is vooral een goede appetizer."

Engadin, Graubünden, bergvakantie, Zwitserse Alpen, Meer van Sankt-Moritz,
Nusstorte van Hauser, een delicatesse.

Bernina Express. 'De trein is altijd een beetje reizen', maar in Graubünden doen ze daar nog gretig een schepje bovenop. Op weg van Sankt-Moritz naar Zürich Airport spoor ik tot in Chur over de Bernina Express Route die samen met de Semmeringbahn in Oostenrijk en de Darjeeling Railway in India op Unesco's werelderfgoed staat. De spoorweglijn met bijna 200 bruggen en 55 tunnels overbrugt moeiteloos 2253m hoogteverschillen door de vele keerlussen. De rit voert me langs de mooiste bergpanorama's en emblematische plekken zoals de Albula-tunnel en het beroemde Landwasserviaduct. Ook de samenvloeiing van Rijn en Achter-Rijn in Reichenau is een mooie plek. En wat leuk is, dankzij mijn Swiss Travel Pass geniet ik zonder extra kosten van deze adembenemende attractie, de perfecte afsluiter van heerlijk weekje Zwitserse bergen.

"In Graubünden is zelfs de trein een adembenemende attractie."

Bernina Express, Alpen, treinattractie zwitserland, Graubünden, vakantie in Zwitserland
Landwasser viaduct op de Berlina Express Route.

 © DICHTBIJ & VER WEG 2016 (© foto 10: M. Van Grondel - foto 14 TO Graubünden)

INFO OVER GRAUBÜNDEN: WWW.GRAUBUENDEN.CH

INFO OVER ZWITSERLAND: WWW.MYSWITSERLAND.COM

Op zoek naar meer budget reistips? De website ikwilgoedkoopreizen.be bevat vele unieke aanbiedingen en tips om goedkoop én kwaliteitsvol op reis te gaan.

GRAUBÜNDEN PRAKTISCH:

Vervoer: Ik vloog met Swiss Air naar Zurich, 6 x per dag h/t vluchten vanuit Brussel. Goed nieuws voor wintersporters, want zij betalen geen toeslag voor het vervoer van hun eerste ski- of snowboardmateriaal.

Met slechts één vervoerbewijs reis je met Swiss Travel System onbeperkt met de trein, de bus en deboot. Kinderen jonger dan 16 jaar begeleid door minstens één ouder reizen gratis met de Swiss Pass

Wandelschoenen: ik deed mijn Zwitserse hikes met Teva Mid Event Leather bottines, comfortabel en stabiel, een plezier om mee door de bergen te wandelen: www.teva-eu.com

Davos Klosters Active: geniet tijdens je vakantie in Davos Klosters gratis van meer dan 100 attracties. Wie kan organiseren doet zelfs elke dag een gratis activiteit: http://sommer.davos.ch


ETEN & DRINKEN:

Extrablatt Davos: gastronomisch restaurant in Davos waar gerechten als kunstwerkjes worden geserveerd. Uitgebreide wijnkaart: www.facebook.com/Restaurant-Extrablatt-Davos

Hauser Sankt-Moritz: Hotel, restaurant en patisserie in het hartje van Sankt-Moritz. Hun nusstorte met koffie zijn een must voor al wie dit stadje bezoekt: www.hotelhauser.ch

Berghut Paradis Pontresina: Restaurant with a view op 2.540 m. hoogte. Je eet er eenvoudige, maar lekkere Zwitserse bergkeuken of je stapt er gewoon binnen om een glas te drinken: www.engadin.stmoritz.ch


OVERNACHTEN:


Youth Hostel Davos Klosters: jeugdherberg in een oud sanatorium met een gezellige en ongedwongen sfeer. Goed en betaalbaar restaurant. Overnachten doe je al vanaf 36 euro p/p ontbijtbuffet inbegrepen: www.youthhostel.ch/davos

Youth Hostel Sankt-Moritz: hippe en kindvriendelijke hostel in een van de chiqueste stadjes van Graubünden. Uitstekend restaurant. Overnachten doe je vanaf 41 euro p/p ontbijtbuffet inbegrepen: www.youthhostel.ch/st-moritz

LOW COST DOOR GRAUBÜNDEN

Geen opmerkingen

Naam

E-mail *

Bericht *

-->